Regina - Reisverslag uit Regina, Canada van Cobi Bult - WaarBenJij.nu Regina - Reisverslag uit Regina, Canada van Cobi Bult - WaarBenJij.nu

Regina

Door: Cobi

Blijf op de hoogte en volg Cobi

29 April 2015 | Canada, Regina

De zon schijnt alweer 3 dagen. Ben in Regina gisteren aangekomen en blijf 2 nachten in deze hoofdstad van de staat Saskatchewan, later meer, want ik heb hier maar een uur in de bib.
Zo 2 dagen verder, ben nu in Indian Head, motel, 70 km voorbij Regina en vandaag naar Grenfell, 55 km richting Winnipeg, dat staat al op de borden, die zijn er regelmatig langs de weg. In Amerika was dat niet zo!
Regina is de hoofdstad geworden toen het midden van Canada in 3 staten werd opgedeeld, de vertegenwoordiger van England had daar een super mooi jachthuis en hij regelde dat het Regina werd, het stelde toen nog niet veel voor, maar is nu een mooie stad. Met heel belangrijk in Canada de Royal Canadian Mountain Police. Het museum heb ik bezocht, daar is ook de opleiding tot CRMP en kreeg 2 speltjes cadeau van de kaartjes Mevrouw. Mooie aandenken, een aan een andere fietser gegeven, waar ik mee geluncht heb, in I. Head hij heeft een ligfiets.
De 2 andere staten zijn Alberta, met Edmonton en Manitoba met Winnipeg.
De spoorlijn liep eerst van oost tot Moose Jaw, dat is ook een mooie stad, daar heb ik de tunnels gezien, waar veel Chinese contract arbeiders hebben geleefd, die niet terug wilde naar China, toen de spoorlijn klaar was.
De spoorlijn was een soort grens tussen Am. Ca., en na de spoorlijn werden mensen uit noord Europa gevraagd te komen, om zich te vestigen in Canada. Gratis overtocht, 3 jaar blijven, dan was het stuk land hun eigendom, dat was dus heel wat anders dan met de Chinese bevolking, zo rond 1870. Dit is mij allemaal verteld in Moose Jaw, nog veel meer...
Toen de boeren daar zich vestigden, woonden daar de " indianen" , (daar zijn andere woorden voor) die nomaden zijn, jagen enz. Probleem dus met de buffels, die konden niet meer vrij rond lopen. Oplossing was om alle buffels dan maar af te schieten, ook beelden van gezien, ....vreselijk ...., de mensen hun hele structuur verstoord na duizenden jaren en zinloos geweld t.o. De Buffel. Canada is dat nog steeds aan het regelen, met de 2 benadeelde groepen. Veel praten en onderzoeken, waar is dat nog meer....
De zon schijnt, het is bijna half negen, even inpakken, de fiets opladen, dan fiets ik naar de bakker, waar je koffie en broodjes kan nuttigen en wat met Canadezen praten, liefs en groeten Cobi

• 01 Mei 2015 - 10:07

Trieneke:

Hoi Cobi,
    Dat ziet er gezellig uit in die stad voor zover de foto's dat laten zien! En de zon maakt alles natuurlijk nog beter. Gisteren met Ludo naar de late Rembrandt geweest. Het was een prima dagje Amsterdam, fris, winderig maar wel zonnig. De tentoonstelling was heel druk maar laverend tussen de mensen toch goed te zien en erg indrukwekkend. Alleen voor de etsenseries die je van dichtbij moet bekijken moest je soms (te) lang wachten. Al met al zeer de moeite waard maar ik was 's avonds wel doodmoe.( We hadden van tevoren nog de rest van het museum globaal bekeken).
    Ik houd je theekist van René nog even in beraad. Kijken of hij er na deze zin in heeft of misschien eerst een ander werkstuk tussendoor maar dan ben je inmiddels al weer terug.
    Rust goed uit voor je volgende trip.
    Liefs, Trieneke

• 01 Mei 2015 - 15:47

Cobi:

Ja, Rembrandt is mooi en de etsen kan je ook nog in boeken en in het Rembrandt Huis bewonderen. Nog een dagje Amsterdam.
    Als ik het blog bij wil schrijven ligt het er af en toe uit, nu even tijd.
    Volgers een fijne avond, liefs en groeten, Cobi